Zamerne vubec nenapsalJonnY píše: safra aky princip? tak neviem ci mi to uniklo, alebo ci si to tam vobec nenapisal



Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_
Zamerne vubec nenapsalJonnY píše: safra aky princip? tak neviem ci mi to uniklo, alebo ci si to tam vobec nenapisal
zakerak !Taboo píše:Zamerne vubec nenapsal. Ja vychazim z toho, ze kdyz clovek prijde na neco sam, tak z toho ma vetsi uspokojeni, nez kdyz si to jen nekde precte
... Kolem te "veci" se toci vsechno ostatni a vsechno ostatni je jen - u kazdeho motoru daneho fyzickeho objemu - podrizeno k jejimu dosazeni.
12:1 a 13.5:1 je celkem zasadni rozdilTaboo píše:To, ze cim chudsi smes, tim vyssi EGT, neni tak uplne pravda (jinak by jsi pri brzdeni motorem a AFR okolo 17:1 mel vyssi EGT, nez treba pri plne akceleraci a AFR 12:1). Nejvyssi EGT je dosazena pri stoichiometry a snizuje se, at je AFR dale chudsi anebo bohatejsi.JonnY píše:co ja viem, tak o nieco bohatsia zmes oproti stech. koef. by mala mat najvyssi vykonkentoya píše:právě chudá směs bez detonací (problém naladit aby to šlo) má vyšší výkon, ale jelikož je to problém skloubit bez detonací tak se na chudou směs nejezdí a vyšší teploty to je pravda
ale nejsom isty. skusim to nekde najst
Co se tyka maximalniho vykonu, vetsina motoru ho dosahne s AFR mezi 12:1 a 13.5:1. Bez ohledu ale na chudost/bohatost smese, predstih zapalovani, tlak turba, teplotu vstupniho vzduchu, kompresni pomer anebo dynamickou kompresi, profil vacek, etc., dosazeni jakehokoliv vykonu je jen a pouze o jedne jedine veci, ktere vsechny ty vyse uvedene aspekty jen ovlivnuji. Tou "veci" je ten uplne nejzakladnejsi princip, na jehoz zaklade probiha (anebo by melo probihat) lazeni uplne kazdeho pistoveho spalovaciho motoru - a na ktery se velice casto zapomina.
Ale prijdes... Musis se jen divat na vse opravdu principalne, uplne od zakladu.JonnY píše: zakerak !
a co chudaci ludia (tj, chudak ja) ktory na to asi nedojdu nikdy?![]()
Jiste. Taktez je zasadni rozdil treba mezi B16A a LS1. Zadne zazracne AFR, ktere by platilo pro vsechny motory neexistuje.masterDK píše:12:1 a 13.5:1 je celkem zasadni rozdil
To neni ani zdaleka tak nemozne... V aspektu dosazeni maximalniho vykonu ma kazdy motor rad neco trochu jineho - a zadne "idealni" anebo "absoltne spravne" universalni hodnoty tam neexistuji (at uz se to tyka AFR anebo predstihu zapalovani). Dosazene vysledky se samozrejme nedaji zvyklat zpochybnovanim prostredku pouzitych k jejich dosazeni.kentoya píše:nechci se pouštět na tenký led v lazení motorů nejsem kovanej, ale co vím od chlapů co jezdili amatérsky či trochu profi, tak mírně chudší směs dělala starším motorům dobře na výkon, dnes jsou motory někde jinde, a kontrolní měřidla taky změří více jak dřív, ale jak jsem koupil tak prodávám
Jdi jeste o krok dale a hloubeji (= co pri tom horeni palivove smese vznika a co toci tim motorem) - a mas toKrosmen píše:snad nebudu za blbce,ale základní princip spalovacího motoru je spálit palivo které k hoření potřebuje kyslík...takže zvyšování výkonu jde pouze za pomoci zvýšení dodávky paliva a kyslíku potřebného k jejímu spálení a taky v tom vše zprávně nastavit...jak to teda je?
Jen pro upřesnění,při hoření paliva by právě detonace vznikat neměly,proto je to hoření a né vybuchování a rychlost hoření se samozřejmě mění mimo jiné právě např. v závislosti na bohatosti směsi(zjednodušeně do určité míry bohatší hoří rychleji než chudá,ovšem u příliš bohaté rychlost hoření rapidně klesá,podobně jako u příliš chudé vlivem detonací rapidně roste),optimálně 15-30m/s,při detonacích je však rychlost hoření více než desetinásobná.A právě hoření umožňuje adekvátní rozepnutí směsi a vytvoření požadovaného tlaku.Za klíčové bych považoval hodnotu tlaku a dobu jehu maxima,ostatní aspekty spalovacího procesu v podstatě směřují k ideálním hodnotám těchto dvou(jen teorie).Za ono kouzelné AFR(max výkonu,nehledě na spotřebu a emise) pokládám o 20% bohatší stechiometrické směsi(12.25:1),ale jak psali učení výše je to jen proměná.Krosmen píše:mno tak to zkusim....
při hoření paliva vznikají detonace,každá detomace je provázena tlakovou vlnou,která musí v ten správný okamžik "narazit" do pístu....Palivo hoří pořád stejnou rachlostí a se vzrůstajícími otáčkami se musí mněnit čas vstřiku a taky zápálení směsi aby došlo k včasnému prohoření směsi.....
co ty na to?Ze školy sem už dlouho asi budu muset zase něco nastudovat.......
![]()