
Takže nejdříve něco málo k historii automobilky Mazda a modelu 626. První Mazda 626 (nepočítám-li 616 z roku 1971) přišla na trh v roce 1979 v podobě 626 GB (facelift v roce 81). Skutečným přelom u tohoto modelu však nastal až v roce 1982 uvedením modelu 626 GC. Mazda v tomto modelu přešla na pohon předních kol.Evropský design a zároveň vysoká spolehlivost spolu z velmi dobrým technickým vybavením znamenala pro Mazdu úspěch i na náročných západoevropských trzích. Poprvé se v této modelové řadě objevuje i 5dveřový hatchback. Dalším pokračovatelem modelu 626 byla pak v 1987 řada GD. Podařilo se jí udržet všechny přednosti modelu GC a navíc přinesla množství moderních prvků, které dokazovaly, že japonské automobilky se dostaly mezi světovou špičku. Nabídka karoserií zůstala nadále stejná a obsahovala sedan,hatchback a coupe (v USA označované jako MX-6).První na řadu při modernizaci v roce 1988 přišly motory (2.0, 2.0 16V, 2,2 12V) a zároveň se na trh uvedla první Mazda 626 kombi. V tomto čase se zredukovala nabídka motorů na výše uvedené s přímo řazeným katalyzátorem. V roce 1992 přišla na řadu nová modelová řada nesoucí název 626 GE. Téměř okamžitě zaujala svým nevšedním zevnějškem a futuristickými tvary. Nové byly samozřejmě i motory, všechny se čtyřventilovou technikou. A poprvé (a zároveň naposledy) i 2,5 litrový šestiválec do V. I přesto, že tato generace byla delší téměř o 20 cm, tak díky designu interiéru neposkytovala o moc více místa než její předchůdce řady GD. Tento model se pak udržoval ve výrobě až do roku 1997, kdy světlo světa spatřila nová řada GF. Měla o 15 cm méně na délku, ale uvnitř poskytovala mnohem více prostoru hlavně díky důmyslné konstrukci. Co se exteriéru týče, tak spíše nevynikala a design byl hodně umírněný. Zároveň také v této řadě odpadl motor 2,5 V6. V roce 1999 se objevuje i první turbo diesel s přímím vstřikováním paliva. Poté už jen následoval facelift v roce 2000. Prozatím posledním pokračovatelem řádu Mazdy 626 je v této době Mazda 6. Zde už Mazda plně využívá všech moderních technologií jako jsou ABS,ESP,ASR, pasivní i aktivní bezpečnostní prvky, čiré světlomety jak vpředu tak i na zádi ……….
Abych se ale vrátil zpět ke svému autu. Jsem nyní šťastným majitelem modelu GD, vyrobeným v roce 1990. Kupoval sem ho v bazaru jako bouračku (i když to jsem v tu chvíli ještě nevěděl).Hned na prvním místě mě uchvátil poměrně líbivý design karoserie, pro mě tehdy brutální zátah 2.0 motoru a spoustu místa a komfortu z jízdy. Jak ale čas běžel a začaly se projevovat první závady, které bylo nutné odstranit, začal jsem uvažovat i o nějaké úpravě. Auto bylo docela hodně poničené, takže nebylo vyjímkou i to, že mi třeba za jízdy praskl chladič.
Moje první úpravy tedy směřovaly cestou k dokonalému, nebo aspoň skoro dokonalému technickému stavu.První na řadu přišly brzdy. Bylo nutné koupit nové kotouče,destičky,bubny (zatím bohužel),obložení …. Výměně se nevyhnul ani posilovač a hlavní válec. Po nehodě byl pochroumaný i motorový prostor a přední náprava. Kromě ohnutého čepu téměř do pravého úhle,šišatého náboje,zničených ložisek a prasklého chladiče jsem nacházel pořád další a další závady které se musely odstranit a tak se pro mě tohle auto stávalo spíše noční můrou. Konečně už byly nové ložiska i chladič,obnovila a opravila se přední náprava a mohlo se začít pomalu jezdit.Když už bylo auto konečně v dobrém technickém stavu (počet oprav a finanční zatížení nechci ani uvádět ), začal jsem pomalu prohledávat katalogy a časopisy a pokukovat po nějaké úpravě. K mému údivu jsem zjistil, že na toto auto snad nikdo nemyslel a proto jsem se prozatím rozloučil s cestou plastů a stylingu, ale upravuji si auto postupně podle toho co se dá momentálně sehnat.První co jsem si tedy mohl udělat sám, bylo nastříkat celý předek auta, který byl částečně zničený nehodou a částečně zničený neznámým vandalem asi den po koupi (hned ten týden jsem našel auto se škrábancem na haubně o délce asi 1m a to až na plech).Nastříkaly se tedy oba blatníky,haubna,zrcátka,vyměnila se maska za novější model a upravil přední nárazník (ten přišel o středovou lištu a příčky v otvoru pro vstup vzduchu k chladiči).
Do interiéru pak přišel nový 30 centimetrový volant Luisi Cobra,nové koberce a čalounění, dvě skořepinová sedadla Autostyle a k nim dva tříbodové pásy (také Autostyle).
Cestu mi zpříjemňuje rádio SONY CD-mpx40 které zásobuje koaxiální reproduktory v palubovce a zadním platu. Zesílený signál 30cm subwoferu Blaupunkt GTA 1200 pak dodává zesilovač Sencor.
Na podvozku se pak usídlily kola 15“ J7 u kterých nevím proč, ale zatím nemohu najít jméno výrobce. Momentálně je na cestě horní duralová vzpěra mezi tlumiče a šetří se na sportovní podvozek Weitec řady GT (-35/-35).
V motoru se zatím jen odehrál velký úklid. Je vyleštěné sání a ventilové víko, všechno okolo je vyčištěné.
Brzy na řadu přijde sportovní filtr a svíčky denso iridium.Co se výkonu týče, tak mě zatím jakžtakž stačí. Jedná se o nejslabší verzi dvoulitrového osmiventilu s výkonem 66kW/90HP a točivým momentem 153 Nm.Maximální rychlost je pak papírově 177 km/h. Reálně to tachometrově udělalo 215 km/h (z kopce samozřejmě).
Plánovaných úprav je zatím ještě hodně ale i tak doufám že se vám tenhle decent bude alespoň trochu líbit.
Georgeos
Motor:
Zdvihový objem 1984 ccm (vrtání x zdvih 86x86mm)
Výkon 66kW při 5200rpm
Max. kroutící moment 153Nm pri 2500 rpm
Komprese 8.6 atmosféry
1 vačkový hridel 2 ventily na valec, rozvod ohc, vícebodové vstřikovaní paliva
Prevodovka 5-stupňová manuální
Max. rychlost v TP - 176 km/h
spotřeba +- 10l
Nyní kompletně po GO (nový chladič,rozvody,kladky,simeringy)
Pár leštěných věcí z hliníku (ventilový víko atd.)
úprava výfuku - fa laityng
Podvozek:
rozpěra tlumičů
15" Alu USA Design (Pneu Good year 195/50 a Unyroyal 205/50)
komplet nový brzdy (kotouče,destičky,bubny,prasátka,brz. válec,posilovač,trubičky,obložení - vše nové)
Go přední nápravy (nové ložiska,náboj,čepy ....)
Interier:
2x skořepinové sedačky Autostyle
2x tříbodový pás autostyle
30cm Volant Luisi Cobra Black
nové čalounění + koberce
kovové sport.pedály
nastříkané plasty do barvy vozu
70cm neon za skořepinama
Muzika:
Sony CD-mpx 40 (mp3, 4*50W,dálkové ovládání ........)
Zesilovač Sencor 2*100W
Subwoofer Blaupunkt GTA 1200 (30cm)
+ koaxialy v palubce a platu
Výbava:
4x okna v elektrice
2 polohový elektrický šíbr