Dovolil bych si podělit své s Vámi zkušenosti v oblasti „chip tuningu“. Již od malička jsem byl automobilový nadšenec (táta měl autoservis), a tak později každé z mých aut muselo být nějakým způsobem individuální (ať už to byla Lada 1200, Škoda Rapid, Subaru Legacy, Audi S6, Subaru Impreza GT, Jeep Grand Cherokee atd.), vždy měli něco navrch, zvlášť se mi líbilo, když tato úprava nebyla vidět, ale byla cítit, při jízdě. Brzy jsem pocítil, že zde v ČR není žádná firma, která by se opravdu na profesionální úrovni zabývala úpravami a ladění aut. Tak jsem se rozhodl, že jednu takovou založím. Zjistil jsem, že lidé v ČR ani nevědí, co slova tuning, modifikace a styling znamenají (většinou vše zahrnují do kategorie tuning).
Pro ty co v tom nemají jasno: TUNING – optimalizace, naladění vlastností motoru tak, aby pracoval co nejefektivněji, to znamená s nejnižší možnou spotřebou paliva a zároveň nejvyšším možným výkonem, kdykoliv je o to řidičem požádán.
MODIFIKACE – úpravy vlastností nejen motoru, ale i celého automobilu k účelu, který zákazník požaduje (to je ten hardware Pro příklad uveďme – sportovní sání, sportovní výfuky, turbo a kompresor kity, intercoolery, přídavné chladiče, upravené vnitřnosti motorů, sportovní podvozky, brzdy, spojky atd. a STYLING – vzhledové úpravy automobilů, je asi všem jasný, navíc styling je v naší republice reprezentován mnoha firmami a některé jsou opravdu třída.
Několik let jsem věnoval ježdění po světě a hledání optimálního řešení právě v oblasti tuningu a špičkové dodavatele v oblasti modifikací. Zaměřím se na tuning, reprezentovaný různými formami „chip tuningu“, koneckonců moderní auta mají řídící jednotky (počítače), tak to ani jinak nejde.
Nalezl jsem mnoho různých způsobů jak provádět tuning, já hledal opravdu nejlepší, nejkomplexnější, nejvariabilnější řešení vhodné pro všechny řidiče, od nedělních jezdců, přes sportovce a okruháře až po profesionální závodníky a myslím, že se mi to podařilo.
Pokud pominu „shitové“ krabičky a podobná přídavná neprogramovatelná zařízení (které upravují jednu veličinu, např. tlak v turbu), tak nám zbývají firmy, které přehrávají program přímo v řídící jednotce, firmy, které vyměňuji přímo chipy v řídící jednotce nebo celé řídící jednotky a firmy, které přidávají programovatelné počítače (které se připojí k řídící jednotce, pro některá auta existují plug in verze), které upravují signály vysílané a přijímané řídící jednotkou, a to byla moje volba.
Největší tradici (11let) má průkopník v tomto typu tuningu firma Dastek z JAR, ostatní, kteří používají jejich technologii jí okopírovali, ale ne přesně proto mají různá omezení.
Další důležitou věc jsem při své cestě na zkušenou pochopil, stejně jako každý člověk je individuální, tak i každé auto, byť se stejným motorem je též kus od kusu originál a co teprve, když mu jeho majitel něco vymění, třeba vzduchový filtr nebo výfuk. Narážím na to, že není možné používat (tak jak to spousta firem dělá a ono to samozřejmě funguje

, ale je to opravdu optimální???, jeden program, jeden tuningový soubor pro každé auto se stejným motorem (př. moje Octavia TDI (130koní) by měla mýt jiný program než sousedova Octavia TDI (130koní) a to nemusí být ani jedna z nich modifikována). Proto je potřeba provádět tuning každého auta individuálně a ušít mu program na míru (jeho kondici, modifikacím atd.). A to se samozřejmě nedá provádět bez potřebného vybavení. Základním vybavením všech profesionálních tuningových firem je dynamometer (motorová brzda, válcová zkušebna výkonu), aby bylo možné provádět tuning „LIVE“ a on line vidět změny výkonu, teploty, tlaky atd. TO považuji za ZÁSADNÍ!!! Nejsem příznivcem firem, které získávají programy např. z Německa (kde je někdo, na dynamometru s nějakých autem vytvořil a vesele je cpou do všech aut se stejnou motorizací), to může dělat kdejaký programátor (nebo ten, co rozumí počítačům) a nemusí mít ani tušení jak auto a motor vůbec funguje a to není dobré a co potom (věřím, že je to dobrý business bez investic, pouze notebook a odpovídající software (ale o tom to přece není), když jeho zákazník provede modifikace auta, je tento člověk schopen mu udělat tuning odpovídající jeho modifikacím??? Určitě není. A myslí si, že v dnešní době platí „důkaz místo slibů“ a že hospodské bouchnutí do stolu „teď jsem Vám tam přidal 50koní“ už má snad také odzvoněno

Jedině měření na dynamometru před a po tuningu mohou dát jasný výsledek celého snažení. Vybral jsem si tedy UNICHIP od firmy Dastek, který toho umí velni mhoho (
www.unichip.cz) a doufám, že do konce roku už budeme moci nabídnout naše služby prvním zákazníkům. Pokud se chystáte nechat auto „načipovat“, proveďte tak až pokud máte hotovy veškeré modifikace nebo využijte firmy, která bude schopna Vám auto po další modifikaci opět optimálně „natunit“. (stalo se, že majitel auta nechal udělat tuning, pak přidal sportovní sání a výfuk a divil se, že mu to jede hůře než předtím). Auto musí být připraveno na tuning ve výborné formě, pokud tuningová firma nenabízí předtuningový servis (prohlídka, vyčtení řídící jednotky a zkušební jízda na dynamometru), je třeba tuto prohlídku někde absolvovat, vyvarujete se spousty problémů (u spousty aut se neotvírají plně škrtící klapky vzduchu nebo nefungují dobře MAF/VAF senzory atd.)
Už jsem se nějak rozepsal, myslím, že pro začátek to stačí, omlouvám se za překlepy, lidem co znají za poučování a předem děkuji za příspěvky a reakce, všechy dotazy, na které budu moci odpovědět, rád zodpovím. hezký zbytek léta všem.
DJ TUNING