Chlazení motoru ...

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Odpovědět
Uživatelský avatar
MarauderZ28
Příspěvky: 3496
Registrován: 26 zář 2004 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Chlazení motoru ...

Příspěvek od MarauderZ28 »

Máte někdo zkušenosti - vadí když dám opravdu extra velkej chladič ? Podle mě když má motor dvouokruhový chlazení a funkční termostat tak je to fuk ne ? neb termostat se otevírá a přivírá a ten primární okruh zachovává pořád teplotu stanovenou teplotou otevírání termostatu ... Já jen že sem koupil chladič z Nascaru a je asi tak 3x větší jak origo, jako to core má tlustý jako prase ...
Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51

"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Příspěvek od Taboo »

Tvrdi se, ze cela 1/3 teplot vzniklych ve spalovacich komorach je odvadena do atmosfery chladicim systemem motoru (zatimco dalsi 1/3 unika vyfukovym systemem a zbyvajici 1/3 je premenena na mechanickou energii). Z toho vyplyva, ze pokud zvysis vykon motoru, k cemuz je potreba spalovani vetsiho mnozstvi paliva v optimalnim pomeru se vzduchem, tim jsou taky kladeny vyssi pozadavky i na ten chladici system. Stupnem otevreni termostat reguluje optimalni prutok chladici kapaliny k udrzovani stale teploty. Problem ale nastava pote, co ani pri trvalem maximalnim otevreni termostatu nedochazi k efektivni vymene tepla pomoci radiatoru a teplota chladici kapaliny se pote neustale zvysuje. Dobrym prikladem je treba jizda do dlouheho a prudkeho kopce za horkeho dne pri plne zatezi motoru. Velkym a efektivnim radiatorem proste nic nezkazis - i presto, ze treba v 99% pri normalni jizde po meste - kdy vice mene jen malokdy pouzivas i jen tovarni vykon motoru - ho plne nevyuzijes. Ten radiator ale nastane velice uzitecny v situacich, kdy z toho motoru budes tlacit po delsi dobu treba dvojnasobek jeho puvodniho vykonu (= treba pri zavodech na okruzich). Vzhledem k te velke efficiency toho radiatoru zkus taky pouzit termostat s co nejnizsi hranici teploty otevreni. Vpodstate, kdykoliv muzes jakkoliv snizit teplotu motoru, prevodovky anebo diferencialu, tak se to odrazi ve vyssi zivotnosti a spolehlivosti jejich komponentu. Vysoke teploty jsou v puvodnim zdrojem selhani komponentu az v 90% vsech pripadu. Dalsi vec, na kterou bych doporucoval se soustredit, je odvod tepla odebraneho radiatorem z chladici kapaliny z prostoru motoru, vpodstate zvyseni proudeni vzduchu radiatorem a prostorem motoru zpet do atmosfery k dosazeni co nejnizsich teplot. Ja jsem se necim podobnym ted v nekolika poslednich mesicich dost intenzivne zabyval, podarilo se mi zvysit spolehlivost a zivotnost prevodovky snad o 100% a v soucasne dobe se zabyvam chlazenim rozvodove skrine...
:wink:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
GTRunner
Příspěvky: 217
Registrován: 10 led 2005 23:03
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od GTRunner »

Mel bych otazku ohledne olejoveho chladice. Sice jiz jeden chladic tam je z vyroby, presto uvazuju o pridani dalsiho pouzitim mezikusu pod olejovy filtr. Muzu pouzit mezikus bez termostatu, nebo to vubec nema cenu a mel by se pouzivat jenom se zabudovanym termostatem? Nevim jakou ma charakteristiku ten malinkej termostat, jestli otevira postupne nebo nahle, z toho duvodu mam obavy jestli se nemuze stat, ze pri dosazeni te teploty se horky olej nahle smicha se studenym ktery do te doby stal v chladici a hadicich od chladice k tomu mezikusu...to jenom takova moje uvaha.
Lexus GS300
Nissan 200sx S14

Uživatelský avatar
MarAt
Příspěvky: 682
Registrován: 10 říj 2004 11:10
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od MarAt »

Termostat toho mezikusu se otevírá postupně(aspoň ten můj),bez něj bych to tam do turbomotoru nedával,to co napsal Taboo o vodě(cooler is better) neplatí totiž vždy o oleji...
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz

Uživatelský avatar
PJ
Moderátor
Příspěvky: 1822
Registrován: 04 úno 2004 19:21
Bydliště: Královské město Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od PJ »

GTRunner: a co ten co tam mas vymenit za vetsi? otvirani by zustalo podle vyrobce, ale zvetsila by se efektivni plocha, pokud mas teda moznost ho nekde umistit
No nazi, no red, just pure Skinhead. "diesel je víceméně stále neslušné slovo"

Uživatelský avatar
Idaho
Moderátor
Příspěvky: 4345
Registrován: 24 kvě 2004 13:55
Bydliště: EU
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od Idaho »

nevím jak je tvuj velkej, ale leží mi tu olejovej chladič z MKIII - pokdu bys měl zájem..
Je mezi námi stále více lidí, kteří poskytují konzultace a vědí jak se co má udělat, ale stále méně tech kteří do udělat dokáží.
web : www.dicompracing.cz / www.jdmengines.cz

Uživatelský avatar
GTRunner
Příspěvky: 217
Registrován: 10 led 2005 23:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od GTRunner »

MarAt píše:Termostat toho mezikusu se otevírá postupně(aspoň ten můj)...
To jsem chtel vedet :wink: , jinak ten chladic jiz mam je to sada od Mocal-u.
Lexus GS300
Nissan 200sx S14

Uživatelský avatar
fufu
Moderátor
Příspěvky: 2554
Registrován: 06 dub 2006 20:55
Bydliště: Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od fufu »

...... mě se zdá že můj motor má moc vysokou teplotu, už jsem koupil nový chladič, dal novou tekutinu a nový termostat, ale je to pořád stejné, chtěl bych se zeptat, jestli můžu třeba vymontovat termostat a jezdit bez něho, bude to vadit :?
..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.

Uživatelský avatar
sejki
Příspěvky: 377
Registrován: 29 dub 2005 12:43
Bydliště: Usti nad Orlici
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sejki »

fufu píše:...... mě se zdá že můj motor má moc vysokou teplotu, už jsem koupil nový chladič, dal novou tekutinu a nový termostat, ale je to pořád stejné, chtěl bych se zeptat, jestli můžu třeba vymontovat termostat a jezdit bez něho, bude to vadit :?
..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.
No jde o to ze se ti ten motor tolik neohreje a bude ti davkovat vic paliva a vetsi spotreba, na kolik se ti to hreje? 90-95 stupnu je normalni.
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto

leon.zl
Příspěvky: 25
Registrován: 15 říj 2005 12:53

Příspěvek od leon.zl »

kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.

Uživatelský avatar
sejki
Příspěvky: 377
Registrován: 29 dub 2005 12:43
Bydliště: Usti nad Orlici
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sejki »

leon.zl píše:kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Ta teplota oleje me prijde docela dobra... U nekterejch aut je rozpalenej mnohem vic...
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto

JEHLIK
Příspěvky: 265
Registrován: 19 bře 2004 20:41
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od JEHLIK »

sejki píše:
leon.zl píše:kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Ta teplota oleje me prijde docela dobra... U nekterejch aut je rozpalenej mnohem vic...

Taky si myslim ,kdesi jsem se dočet že viskozita oleje se měři až při 150 stupnich celsia.
Mě už se parkrat stalo že jsem měl teplotu oleje 130 stupnu.

Ale to už je celkem dost tak taky planu raději olejovej chladič.

Uživatelský avatar
Boháček
Příspěvky: 406
Registrován: 24 kvě 2005 00:00

Příspěvek od Boháček »

Olej není voda, protože odvádí teplo přímo z mazaných míst, tak je samozřejmě teplejší.
100°C je pro olej v podstatě provozní hodnota, termostat mi otvírá až od 120°C

a v té viskozní třídě, kterou uvádíš, je to naprosto v pohodě

jinak k tomu většímu chladiči, je to tak, jak je tu napsáno, nic tím nezkazíš, jen získáš větším množstvím vody větší setrvačnost.
např u teréních aut, se přesně z těchto důvodů používají větší chladiče, než by pro výkon motoru bylo třeba, ale jsou tak konstruovány pro "tepelnou zálohu" např. při pomalé jízdě v terénu.
vzdělání není zárukou inteligence

Uživatelský avatar
Fiesta
Příspěvky: 2576
Registrován: 27 bře 2004 18:16
Bydliště: Olomouc-Mohelnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od Fiesta »

pri tvym narustu vykonu bych to bral jako nutnost Davide ( myslim tim olej. chladic )
VW PASSAT B5

Uživatelský avatar
MarauderZ28
Příspěvky: 3496
Registrován: 26 zář 2004 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MarauderZ28 »

Obrázek
Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51

"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"

Uživatelský avatar
sejki
Příspěvky: 377
Registrován: 29 dub 2005 12:43
Bydliště: Usti nad Orlici
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sejki »

Tak ten je poradnej:)
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto

Uživatelský avatar
Laconi
Příspěvky: 5529
Registrován: 05 úno 2004 20:29
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Laconi »

To je z korečkovýho rypadla ne :D

Uživatelský avatar
sejki
Příspěvky: 377
Registrován: 29 dub 2005 12:43
Bydliště: Usti nad Orlici
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sejki »

Laconi píše:To je z korečkovýho rypadla ne :D
myslis UNCcko? Tam je podobnej :-D
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Příspěvek od Taboo »

GTRunner píše:Mel bych otazku ohledne olejoveho chladice. Sice jiz jeden chladic tam je z vyroby, presto uvazuju o pridani dalsiho pouzitim mezikusu pod olejovy filtr. Muzu pouzit mezikus bez termostatu, nebo to vubec nema cenu a mel by se pouzivat jenom se zabudovanym termostatem? Nevim jakou ma charakteristiku ten malinkej termostat, jestli otevira postupne nebo nahle, z toho duvodu mam obavy jestli se nemuze stat, ze pri dosazeni te teploty se horky olej nahle smicha se studenym ktery do te doby stal v chladici a hadicich od chladice k tomu mezikusu...to jenom takova moje uvaha.
Nejlepe pouzij jen vetsi chladic anebo mezikus s termostatem (a pridavny chladic). Termostat se otevira postupne se zvysujici se teplotou (vetsinou nad 210*F) a ma vpodstate jen dva ukoly: privest olej (anebo vodu) co nejrychleji k optimalni operacni teplote (pri startu studeneho motoru) docasnym oddelenim okruhu od vymeniku tepla (chladice oleje anebo radiatoru) a pote ten olej anebo vodu v te optimalni provozni teplote udrzovat pomoci regulace prutoku vymenikem tepla. Kdyz jsem napsal, ze kazde snizeni teploty motoru, prevodovky anebo diferencialu je dobre, tak to bylo samozrejme mysleno vzhledem k nadmernym teplotam (aby si nekdo nemyslel, ze studeny motor bude pracovat lepe, nez motor udrzovan na optimalni teplote). Golem je proste privedeni studeneho motoru k optimalni provozni teplote co nejrychleji a pote ho na te optimalni provozni teplote udrzovat za kazdych podminek.
U vozu, ktere pracuji jen ve velice limitovanych operacnich podminkach (= stala venkovni teplota a male vykyvy zateze motoru) se da pouzit jen vetsi olejova vana (namisto chladice oleje s termostatem), ale tam i nadale chybi regulace teploty oleje k dosazeni optimalnich provoznich podminek.
:wink:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Vecernicek
Příspěvky: 982
Registrován: 29 říj 2005 09:54
Bydliště: Btrnio
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od Vecernicek »

A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
VW Golf 2♂ 1,8 8V 66kW/90PS/5250 137Nm/3000
Seat Toledo Magnus ♂ 1,9 8V TDI 66kW/90PS/4000 202Nm/1900
And PRV

Uživatelský avatar
PJ
Moderátor
Příspěvky: 1822
Registrován: 04 úno 2004 19:21
Bydliště: Královské město Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od PJ »

Vecernicek píše:A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
Nebo hned vepredu za chladicem aby ten teplej vzduch sel od nej pryc a ne k motoru, ale myslim ze by to kamaru nesluselo :twisted:
No nazi, no red, just pure Skinhead. "diesel je víceméně stále neslušné slovo"

Uživatelský avatar
Vecernicek
Příspěvky: 982
Registrován: 29 říj 2005 09:54
Bydliště: Btrnio
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od Vecernicek »

PJ píše:
Vecernicek píše:A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
Nebo hned vepredu za chladicem aby ten teplej vzduch sel od nej pryc a ne k motoru, ale myslim ze by to kamaru nesluselo :twisted:
Nemám kamaro, ale jde o to aby tama netekla voda když by stál na dešti. Kdyby to bylo tam nad tím sáním, tak by tu vodu vzala ta odvodňovací strouha...

Uživatelský avatar
MarauderZ28
Příspěvky: 3496
Registrován: 26 zář 2004 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od MarauderZ28 »

já mám chladič položený pod úhlem 60 stupňu v předním nárazníku ..
ale nějak nechápu tu Vaší diskuzi jakou souvislost má velikost chladiče a odvod tepla přez kapotu nahoru ?

jinak pro "vycucnutí" teplýho vzduchu složí pro Camara tahle kapota ...

Obrázek
Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51

"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"

Uživatelský avatar
MarAt
Příspěvky: 682
Registrován: 10 říj 2004 11:10
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MarAt »

S tlustějším slunečním clonítkem uvidíš jen po stranách :D
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz

Uživatelský avatar
MarauderZ28
Příspěvky: 3496
Registrován: 26 zář 2004 17:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chlazení motoru ...

Příspěvek od MarauderZ28 »

ono už takhle to není žádnej mega výhled sklo je sice gigantický, ale jak je děsně položený tak koukáš jak průzorem z tanku :o)
Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51

"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"

Uživatelský avatar
škodik
Příspěvky: 64
Registrován: 04 čer 2006 11:33
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od škodik »

Když už ste u toho chlazení , ví někdo kde koupím výkonější chladič? Jiná varianta je že dám z diesela ten je větší :(
GTI 16V POWER IS BACK!!!

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“