Chlazení motoru ...
Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_
- MarauderZ28
- Příspěvky: 3496
- Registrován: 26 zář 2004 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Chlazení motoru ...
Máte někdo zkušenosti - vadí když dám opravdu extra velkej chladič ? Podle mě když má motor dvouokruhový chlazení a funkční termostat tak je to fuk ne ? neb termostat se otevírá a přivírá a ten primární okruh zachovává pořád teplotu stanovenou teplotou otevírání termostatu ... Já jen že sem koupil chladič z Nascaru a je asi tak 3x větší jak origo, jako to core má tlustý jako prase ...
Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51
"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"
"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"
Tvrdi se, ze cela 1/3 teplot vzniklych ve spalovacich komorach je odvadena do atmosfery chladicim systemem motoru (zatimco dalsi 1/3 unika vyfukovym systemem a zbyvajici 1/3 je premenena na mechanickou energii). Z toho vyplyva, ze pokud zvysis vykon motoru, k cemuz je potreba spalovani vetsiho mnozstvi paliva v optimalnim pomeru se vzduchem, tim jsou taky kladeny vyssi pozadavky i na ten chladici system. Stupnem otevreni termostat reguluje optimalni prutok chladici kapaliny k udrzovani stale teploty. Problem ale nastava pote, co ani pri trvalem maximalnim otevreni termostatu nedochazi k efektivni vymene tepla pomoci radiatoru a teplota chladici kapaliny se pote neustale zvysuje. Dobrym prikladem je treba jizda do dlouheho a prudkeho kopce za horkeho dne pri plne zatezi motoru. Velkym a efektivnim radiatorem proste nic nezkazis - i presto, ze treba v 99% pri normalni jizde po meste - kdy vice mene jen malokdy pouzivas i jen tovarni vykon motoru - ho plne nevyuzijes. Ten radiator ale nastane velice uzitecny v situacich, kdy z toho motoru budes tlacit po delsi dobu treba dvojnasobek jeho puvodniho vykonu (= treba pri zavodech na okruzich). Vzhledem k te velke efficiency toho radiatoru zkus taky pouzit termostat s co nejnizsi hranici teploty otevreni. Vpodstate, kdykoliv muzes jakkoliv snizit teplotu motoru, prevodovky anebo diferencialu, tak se to odrazi ve vyssi zivotnosti a spolehlivosti jejich komponentu. Vysoke teploty jsou v puvodnim zdrojem selhani komponentu az v 90% vsech pripadu. Dalsi vec, na kterou bych doporucoval se soustredit, je odvod tepla odebraneho radiatorem z chladici kapaliny z prostoru motoru, vpodstate zvyseni proudeni vzduchu radiatorem a prostorem motoru zpet do atmosfery k dosazeni co nejnizsich teplot. Ja jsem se necim podobnym ted v nekolika poslednich mesicich dost intenzivne zabyval, podarilo se mi zvysit spolehlivost a zivotnost prevodovky snad o 100% a v soucasne dobe se zabyvam chlazenim rozvodove skrine...


IQ stylingem nenahradis.
Mel bych otazku ohledne olejoveho chladice. Sice jiz jeden chladic tam je z vyroby, presto uvazuju o pridani dalsiho pouzitim mezikusu pod olejovy filtr. Muzu pouzit mezikus bez termostatu, nebo to vubec nema cenu a mel by se pouzivat jenom se zabudovanym termostatem? Nevim jakou ma charakteristiku ten malinkej termostat, jestli otevira postupne nebo nahle, z toho duvodu mam obavy jestli se nemuze stat, ze pri dosazeni te teploty se horky olej nahle smicha se studenym ktery do te doby stal v chladici a hadicich od chladice k tomu mezikusu...to jenom takova moje uvaha.
Lexus GS300
Nissan 200sx S14
Nissan 200sx S14
- MarAt
- Příspěvky: 682
- Registrován: 10 říj 2004 11:10
- Bydliště: Česká republika
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
Termostat toho mezikusu se otevírá postupně(aspoň ten můj),bez něj bych to tam do turbomotoru nedával,to co napsal Taboo o vodě(cooler is better) neplatí totiž vždy o oleji...
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz
- PJ
- Moderátor
- Příspěvky: 1822
- Registrován: 04 úno 2004 19:21
- Bydliště: Královské město Litoměřice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
GTRunner: a co ten co tam mas vymenit za vetsi? otvirani by zustalo podle vyrobce, ale zvetsila by se efektivni plocha, pokud mas teda moznost ho nekde umistit
No nazi, no red, just pure Skinhead. "diesel je víceméně stále neslušné slovo"
Re: Chlazení motoru ...
nevím jak je tvuj velkej, ale leží mi tu olejovej chladič z MKIII - pokdu bys měl zájem..
Je mezi námi stále více lidí, kteří poskytují konzultace a vědí jak se co má udělat, ale stále méně tech kteří do udělat dokáží.
web : www.dicompracing.cz / www.jdmengines.cz
web : www.dicompracing.cz / www.jdmengines.cz
Re: Chlazení motoru ...
To jsem chtel vedetMarAt píše:Termostat toho mezikusu se otevírá postupně(aspoň ten můj)...

Lexus GS300
Nissan 200sx S14
Nissan 200sx S14
- fufu
- Moderátor
- Příspěvky: 2554
- Registrován: 06 dub 2006 20:55
- Bydliště: Český Krumlov
- Kontaktovat uživatele:
...... mě se zdá že můj motor má moc vysokou teplotu, už jsem koupil nový chladič, dal novou tekutinu a nový termostat, ale je to pořád stejné, chtěl bych se zeptat, jestli můžu třeba vymontovat termostat a jezdit bez něho, bude to vadit
..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.

..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.
- sejki
- Příspěvky: 377
- Registrován: 29 dub 2005 12:43
- Bydliště: Usti nad Orlici
- Kontaktovat uživatele:
No jde o to ze se ti ten motor tolik neohreje a bude ti davkovat vic paliva a vetsi spotreba, na kolik se ti to hreje? 90-95 stupnu je normalni.fufu píše:...... mě se zdá že můj motor má moc vysokou teplotu, už jsem koupil nový chladič, dal novou tekutinu a nový termostat, ale je to pořád stejné, chtěl bych se zeptat, jestli můžu třeba vymontovat termostat a jezdit bez něho, bude to vadit![]()
..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto
kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
- sejki
- Příspěvky: 377
- Registrován: 29 dub 2005 12:43
- Bydliště: Usti nad Orlici
- Kontaktovat uživatele:
Ta teplota oleje me prijde docela dobra... U nekterejch aut je rozpalenej mnohem vic...leon.zl píše:kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto
sejki píše:Ta teplota oleje me prijde docela dobra... U nekterejch aut je rozpalenej mnohem vic...leon.zl píše:kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Taky si myslim ,kdesi jsem se dočet že viskozita oleje se měři až při 150 stupnich celsia.
Mě už se parkrat stalo že jsem měl teplotu oleje 130 stupnu.
Ale to už je celkem dost tak taky planu raději olejovej chladič.
Olej není voda, protože odvádí teplo přímo z mazaných míst, tak je samozřejmě teplejší.
100°C je pro olej v podstatě provozní hodnota, termostat mi otvírá až od 120°C
a v té viskozní třídě, kterou uvádíš, je to naprosto v pohodě
jinak k tomu většímu chladiči, je to tak, jak je tu napsáno, nic tím nezkazíš, jen získáš větším množstvím vody větší setrvačnost.
např u teréních aut, se přesně z těchto důvodů používají větší chladiče, než by pro výkon motoru bylo třeba, ale jsou tak konstruovány pro "tepelnou zálohu" např. při pomalé jízdě v terénu.
100°C je pro olej v podstatě provozní hodnota, termostat mi otvírá až od 120°C
a v té viskozní třídě, kterou uvádíš, je to naprosto v pohodě
jinak k tomu většímu chladiči, je to tak, jak je tu napsáno, nic tím nezkazíš, jen získáš větším množstvím vody větší setrvačnost.
např u teréních aut, se přesně z těchto důvodů používají větší chladiče, než by pro výkon motoru bylo třeba, ale jsou tak konstruovány pro "tepelnou zálohu" např. při pomalé jízdě v terénu.
vzdělání není zárukou inteligence
- Fiesta
- Příspěvky: 2576
- Registrován: 27 bře 2004 18:16
- Bydliště: Olomouc-Mohelnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
pri tvym narustu vykonu bych to bral jako nutnost Davide ( myslim tim olej. chladic )
VW PASSAT B5
- MarauderZ28
- Příspěvky: 3496
- Registrován: 26 zář 2004 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Nejlepe pouzij jen vetsi chladic anebo mezikus s termostatem (a pridavny chladic). Termostat se otevira postupne se zvysujici se teplotou (vetsinou nad 210*F) a ma vpodstate jen dva ukoly: privest olej (anebo vodu) co nejrychleji k optimalni operacni teplote (pri startu studeneho motoru) docasnym oddelenim okruhu od vymeniku tepla (chladice oleje anebo radiatoru) a pote ten olej anebo vodu v te optimalni provozni teplote udrzovat pomoci regulace prutoku vymenikem tepla. Kdyz jsem napsal, ze kazde snizeni teploty motoru, prevodovky anebo diferencialu je dobre, tak to bylo samozrejme mysleno vzhledem k nadmernym teplotam (aby si nekdo nemyslel, ze studeny motor bude pracovat lepe, nez motor udrzovan na optimalni teplote). Golem je proste privedeni studeneho motoru k optimalni provozni teplote co nejrychleji a pote ho na te optimalni provozni teplote udrzovat za kazdych podminek.GTRunner píše:Mel bych otazku ohledne olejoveho chladice. Sice jiz jeden chladic tam je z vyroby, presto uvazuju o pridani dalsiho pouzitim mezikusu pod olejovy filtr. Muzu pouzit mezikus bez termostatu, nebo to vubec nema cenu a mel by se pouzivat jenom se zabudovanym termostatem? Nevim jakou ma charakteristiku ten malinkej termostat, jestli otevira postupne nebo nahle, z toho duvodu mam obavy jestli se nemuze stat, ze pri dosazeni te teploty se horky olej nahle smicha se studenym ktery do te doby stal v chladici a hadicich od chladice k tomu mezikusu...to jenom takova moje uvaha.
U vozu, ktere pracuji jen ve velice limitovanych operacnich podminkach (= stala venkovni teplota a male vykyvy zateze motoru) se da pouzit jen vetsi olejova vana (namisto chladice oleje s termostatem), ale tam i nadale chybi regulace teploty oleje k dosazeni optimalnich provoznich podminek.

IQ stylingem nenahradis.
- Vecernicek
- Příspěvky: 982
- Registrován: 29 říj 2005 09:54
- Bydliště: Btrnio
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
VW Golf 2♂ 1,8 8V 66kW/90PS/5250 137Nm/3000
Seat Toledo Magnus ♂ 1,9 8V TDI 66kW/90PS/4000 202Nm/1900
And PRV
Seat Toledo Magnus ♂ 1,9 8V TDI 66kW/90PS/4000 202Nm/1900
And PRV
- PJ
- Moderátor
- Příspěvky: 1822
- Registrován: 04 úno 2004 19:21
- Bydliště: Královské město Litoměřice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
Nebo hned vepredu za chladicem aby ten teplej vzduch sel od nej pryc a ne k motoru, ale myslim ze by to kamaru nesluseloVecernicek píše:A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?

No nazi, no red, just pure Skinhead. "diesel je víceméně stále neslušné slovo"
- Vecernicek
- Příspěvky: 982
- Registrován: 29 říj 2005 09:54
- Bydliště: Btrnio
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
Nemám kamaro, ale jde o to aby tama netekla voda když by stál na dešti. Kdyby to bylo tam nad tím sáním, tak by tu vodu vzala ta odvodňovací strouha...PJ píše:Nebo hned vepredu za chladicem aby ten teplej vzduch sel od nej pryc a ne k motoru, ale myslim ze by to kamaru nesluseloVecernicek píše:A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
- MarauderZ28
- Příspěvky: 3496
- Registrován: 26 zář 2004 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
já mám chladič položený pod úhlem 60 stupňu v předním nárazníku ..
ale nějak nechápu tu Vaší diskuzi jakou souvislost má velikost chladiče a odvod tepla přez kapotu nahoru ?
jinak pro "vycucnutí" teplýho vzduchu složí pro Camara tahle kapota ...

ale nějak nechápu tu Vaší diskuzi jakou souvislost má velikost chladiče a odvod tepla přez kapotu nahoru ?
jinak pro "vycucnutí" teplýho vzduchu složí pro Camara tahle kapota ...
Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51
"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"
"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"
- MarauderZ28
- Příspěvky: 3496
- Registrován: 26 zář 2004 17:55
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazení motoru ...
ono už takhle to není žádnej mega výhled sklo je sice gigantický, ale jak je děsně položený tak koukáš jak průzorem z tanku 

Chevy Camaro Z28, LT4 383cui, Powerdyne supercharger, Edelbrock nitro etc. & Chevy Impala SS, LT1 350cui, K&N intake, Hooker exhaust etc. & Chevy Corvette C5 Z51
"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"
"forget the gym, Camaro has all the muscle you need"