kompresní poměr

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: kompresní poměr

Příspěvek od Taboo »

leon4x4 píše:Taboo píšeš hezky, ale já se ptal čistě z praktického zájmu. Sériová mapa paliva u IX je tak strašně bohatá, že při max tlaku a otáčkách je AFR 8,6:1 a to už je podle mne tak megarich, že už snad nemůže ta jiskra svíčky ani projít.
Já jsem nyní nastavil jako nejbohatší hodnotu 10,5 v oblasti full boost a zaznamenal jsem především snížení spotřeby a také to, že se motor "nedusí" vlastními spalinami.
Nyní jsem se dostal na rozumný timing a auto je "more responsible" a jezdí jako bych vyndal 150kg. No a teď válčím s udržením tlaku ve stanovených hodnotách. Zatím snižuji overboost pomocí omezení max Duty solenoidu a snažím se vyladit error correction table aby jednotka zasahovala do chyb tlaku turba přesněji, zatím to kolísalo +-0,2BAR nahoru a dolu. Po drobných úpravách už se to chová lépe a tak jsem přemýšlel zda bych mohl ještě AFR ochudit a kolik to ovlivní detonační limit a ign timing.
OK, z praktickeho zajmu by jsi to auto musel dat na dyno, aby jsi mohl zjistit, jak daleko s tim predstihem zapalovani muzes jit. Po prekroceni toho idealniho stupne otoceni klikove hridele ta progrese pomeru stupnu predstihu zapalovani a zisku vykonu zacne byt velice nelinearni - v tom smyslu, ze za kazdy dalsi stupen predstihu uvidis min a min narustu vykonu (kdy zacne byt toho maximalniho tlaku ve valcich dosahovano blize a blize k TDC). Mitsu ma tradicne velice bohate WOT mapy, takze pri tom velkem skoku v tom AFR tam ten posun predstihu bude dost citelny. Ja bych ale zacal s AFR okolo 11.5:1, coz i je pro ten 4G63 i nadale velice konzervativni a bezpecne. Pod 11.5:1 ten motor bude ztracet vykon - a naopak nad 11.5:1 tam tak vyrazny narust vykonu nebude. Co se tyka samotneho predstihu, muzes se ridit tou progresi vykonu a detonaci - a pak s tim jit trochu nazpet. Ja bych to netlacil ani s vasim kvalitnim evropskym benzinem moc pres 20 stupnu zejmena kvuli zivotnosti lozisek ojnic a tesneni hlavy. Ono samozrejme bude zalezet taky na teplote vstupni smese pri zvyseni tlaku turba, ale odhadl bych, ze s vasim benzinem by detonace mohla zacit az nekde nad 12.5:1. Ja bych se s tim nebal jit az do 12.0:1 a okolo 22 stupnu timing advance, ale to jsou jen velice orientacni hodnoty. Co se tyka toho boost solenoidu, ten je u Mitsu pri vyssich tlacich notoricky nespolehlivy a bezne se nahrazuje GM solenoidem - pokud opravdu usilujes o zachovani tohoto zpusobu ovladani tlaku turba. Osobne, ja bych tam placnul dobry MBC anebo ProfecB, ale nejake ty vykyvy tlaku tam vzdy budou. S tim by ale nemely byt az takove problemy - pokud je korekce spravne nastavena.
leon4x4 píše:BTW: Jestli chceš trochu poladit tvé EVO tak ti mohu poslat pár tipů do PM :wink:
Porad jeste pod zarukou a (s vyjimkou spojky) 100% seriove. US Mitsu nema pro pripadne upravy moc pochopeni a kazdopadne ne pak kladny pristup k opravam pod zarukou. Tady to doslo i tak daleko, ze Mitsu vysilalo "zvedy" na mistni drag strips, kteri tam fotili vozy (a jejich poznavaci znacky), ktere tam zavodily a pote jim v budoucnu odmitli opravy pod zarukou. Ja si radeji postavim nejakou pomalejsi (400-450HP) GSX - jen pro placani se po meste :lol: ... Pro to Evo zadne radikalni plany opravdu nemam. Vzdyt to ma prece 4 dvere :evil: ..
Libas píše:Je vidět, že Taboo tomu doopravdy rozumí. Ať si říká každý co chce, ale je to tak. Vůbec nechápu narážky proti němu, ví toho víc, než celé TF dohromady.
Dekuji 8) . Na druhou stranu, ja taky se*u na to, co o tobe street.ricer a Greedy rikaji :lol: ...
JonnY píše:ti kravo taboo, to si budem musiet precitat aspon 5 krat, nez tomu troska pochopim :)
mozte mi niekto prelozit tie skratky (nepoznam ATDC, IPW a TDC) ?
ATDC = "after top dead center" = "po horni uvrati"
TDC = "top dead center" = "horni uvrat"
IPW = "injector pulse width" = "delka pulsu vstriku"
:wink:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Sinkas
Příspěvky: 232
Registrován: 09 črc 2006 15:55
Bydliště: Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Re: kompresní poměr

Příspěvek od Sinkas »

PJ píše:Tak fotky od Sinkase sem hodil k sobe kdyz jemu to neslo takze kdo se chce mrknout je to tady http://home.karneval.cz/00104067/wiliams/
dik PJ ja to tak neovladam jsem rad ze to pc zapnu

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: kompresní poměr

Příspěvek od blázen »

JonnY píše:ti kravo taboo, to si budem musiet precitat aspon 5 krat, nez tomu troska pochopim :)
mozte mi niekto prelozit tie skratky (nepoznam ATDC, IPW a TDC) ?
ATDC=after top dead center ...(+stupne)za horní uvratí pístu
BTDC=before top dead center.. (-stupne)před horní uvratí pístu
TDC=top dead center ..horní uvrat pístu
to IPW mi taky něco říká,,.. :roll:
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

Uživatelský avatar
Krosmen
Příspěvky: 1811
Registrován: 07 srp 2004 16:23
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Krosmen »

for blázen¨
zkratky sou popsaný vo kousek vejš od Taboo 8)
krosmen motorsport .....
specializovaný servis japonsko a itálie......

Uživatelský avatar
MarAt
Příspěvky: 682
Registrován: 10 říj 2004 11:10
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: kompresní poměr

Příspěvek od MarAt »

Taboo píše:Ono samozrejme bude zalezet taky na teplote vstupni smese pri zvyseni tlaku turba, ale odhadl bych, ze s vasim benzinem by detonace mohla zacit az nekde nad 12.5:1.
Počítám,že se to týká seriové 4G63,při zkoušení různých paliv a přísad jsem bezpečně běhal i na 13.3:1 na "čerstvý" shell V-power racing při teplotě v sání přes 70C(bylo horko a nasávaná a vzduch měli 40C),bez použití vody,či alkoholu 8),časování předstihu něco pod 20st)bohužel při přesedlánání na blue99 od benziny to začalo hned kopat,takže možná by stačilo natankovat u nějaké benzinky s menším obratem a přes píst by bylo vidět,takže jsem to nakonec nechal na těch 11.76:1 :wink:
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz

Uživatelský avatar
Idaho
Moderátor
Příspěvky: 4345
Registrován: 24 kvě 2004 13:55
Bydliště: EU
Kontaktovat uživatele:

Re: kompresní poměr

Příspěvek od Idaho »

Doufám že si tenhle threat pročetl Večerňoch :D
Je mezi námi stále více lidí, kteří poskytují konzultace a vědí jak se co má udělat, ale stále méně tech kteří do udělat dokáží.
web : www.dicompracing.cz / www.jdmengines.cz

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od blázen »

Krosmen píše:for blázen¨
zkratky sou popsaný vo kousek vejš od Taboo 8)
jj nevšim sem si 8)
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: kompresní poměr

Příspěvek od Taboo »

MarAt píše:
Taboo píše:Ono samozrejme bude zalezet taky na teplote vstupni smese pri zvyseni tlaku turba, ale odhadl bych, ze s vasim benzinem by detonace mohla zacit az nekde nad 12.5:1.
Počítám,že se to týká seriové 4G63,při zkoušení různých paliv a přísad jsem bezpečně běhal i na 13.3:1 na "čerstvý" shell V-power racing při teplotě v sání přes 70C(bylo horko a nasávaná a vzduch měli 40C),bez použití vody,či alkoholu 8),časování předstihu něco pod 20st)bohužel při přesedlánání na blue99 od benziny to začalo hned kopat,takže možná by stačilo natankovat u nějaké benzinky s menším obratem a přes píst by bylo vidět,takže jsem to nakonec nechal na těch 11.76:1 :wink:
Hondy, stejne jako ty Mitsu 4G63, maji uz primo z tovarny - po strance designu - opravdu skvele hlavy. Tomu 4G63 s nasim nekvalitnim nizkooktanovym benzinem se ale obecne prestava libit AFR kdekoliv nad 12.5:1, ale vas benzin ma samozrejme jine chemicke slozeni. Ja sice mam (pro pripad nevyhnutelne nutnosti) mapy vylazene i pro nas 91-octane s AFR okolo 12.2:1, ale vetsinou jezdim na 1:3 smes Xylene a benzinu (je to levnejsi, nez kupovat vysokooktanovy C-16 :lol: ) s AFR okolo 12.6:1. Ten motor s tim vyssim oktanovym cislem paliva nema problemy ani s necim chudsim, ale ja jsem opravdu nepozoroval nejaky vyznamnejsi narust vykonu (par HP) a osobne davam prednost drzeni toho motoru trochu na te chladnejsi strane (kvuli zivotnosti jeho komponentu). Dalo by se rici, ze radeji, nez soustredeni se na chvilkove extremy davam prednost dlouhodobemu kompromisu, ktery pro danou situaci pokladam za nejvhodnejsi. S tim ponekud mene bohatym AFR se ale ten motor zda byt vice "crisp", ale to je mozna dano jen mirnym posunem maximalniho tlaku ve valcich smerem k TDC.
Ja uz se dlouhou dobu bavim myslenkou odrzeni fiber-optic-based tlakovych cidel (ktere se daji integrovat primo do zapalovacich svicek) a lazenim na zaklade co nejpresnejsi analyzace idealniho bodu maximalniho tlaku ve valcich vzhledem k TDC - a stejne tak s monitorovanim detonaci na principu zmen a nahleho chaotickeho zvyseni tlaku ve valcich (radeji nez jen pomoci zvukovych vln nejakeho maleho mikrofonu umisteneho v oblasti jednoho anebo dvou valcu). Tato metoda tam sice uz davno existuje a je pouzivana prednimi automobilovymi vyrobci a zavodnimi tymy (kde odpada jakekoliv manualni lazeni a mapy jsou auto-tuned doslova k dokonalosti zcela automaticky), ale zatim je dost nedostupna pro "normalni lidi". Engine a chassi dynometry se najednou zdaji byt trochu old school, protoze potreba pro jejich pouziti pri te vyse popsane metode naprosto odpada a navic se da doslova kazdy valec vyladit zcela individualne (a kompenzovat tak treba za nevyvazenost ditribuce vzduchu, tolerance jednotlivych injectoru, rozdilnou atomizaci paliva, starnuti jednotlivych zapalovacich svicek, etc.) a to kdykoliv a kdekoliv - a dosahnout tak naproste vyvazenosti motoru a jeho maximalniho vykonu s pozadovanym bezpecnostnim oknem. Proste (pro mne) zajimava myslenka :lol: ...
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
MarAt
Příspěvky: 682
Registrován: 10 říj 2004 11:10
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: kompresní poměr

Příspěvek od MarAt »

Hmmm...to je pecka,si první,od koho jsem o tom slyšel 8)
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz

Uživatelský avatar
Krosmen
Příspěvky: 1811
Registrován: 07 srp 2004 16:23
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Krosmen »

tak to čumim jak puk!!!
Člověka to ale někde v koutku napadne sakra sakro proč když se ví co a jak se v motoru děje co a jak je potřeba mněnit tak proč na to neexistuje "program" kterej společně aplikovanej na motor se sám neučí a "nevyladí" motor sám.....
A hle vono to už existuje a používá se!
krosmen motorsport .....
specializovaný servis japonsko a itálie......

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Příspěvek od Taboo »

Ja mam overeno, ze vyzkumem v tomto odvetvi se intenzivne zabyva Mitsu, Honda, Toyota a Renault (a myslim, ze i BMW - anebo nejaka jina nemecka znacka) - a nejspis taky i vsichni ostatni vetsi vyrobci automobilu a zavodni tymy (i presto, ze nijak otevrene o tom nemluvi). Ta technologie je ale dostupna pro doslova kazdeho, kdo je schopen napsat interaktivni auto-tune software anebo ochopen zakoupit $4,300 analyzacni program (+ je k tomu potreba PC DAQ interface). Ty upravene "seriove" zapalovaci svicky maji zabudovane 0-2000BAR cidla tlaku o prumeru 1.7mm a zivotnost 1 bilion cyklu (coz se da prelozit asi do 3 let provozu prumerneho motoru). Principem lazeni je pote neustale udrzovani naprosto stejnych (predem zvolenych) tlaku (ty sensory maji odchylku presnosti jen 1-2%) pri stejnem (zvolenem) uhlu otoceni klikove hridele ATDC (s optickym decoderem s rozlisenim kazdych 0.36 stupnu), k cemuz dochazi neustalou (automatickou) upravou AFR a predstihu zapalovani. Na zaklade tech predem urcenych tlaku se da pote vyladit ten motor treba jen na 80% vykonu s tim, ze i pote tam je ponechana optimalizace AFR (kvuli spotrebe) a predstihu zapalovani (kvuli zivotnosti komponentu). Na podobnych principech jsou pote ustanoveny i korekce simulaci signalu baro, IAT a CT sensoru, IPW korekce vzhledem k napeti baterie, vsemozne fail-safe funkce, spodni a horni fuelcut, etc. Ono pote zalezi na schopnostech toho samotneho EMS, ale pokud se pouzije zasveceny ignition driver pro kazdy valec, tak se rozdilnosti predepsanych tlaku ve valcich a jejich posuny da kompenzovat treba za rozdily dynamicke komprese v jednotlivych valcich (zpusobene treba rozdilnym opotrebenim ventilu anebo pistnich krouzku), rozdilnou kvalitu jisker zapalovacich svicek anebo rozdilnou propustnost jednotlivych vstriku. Samozrejme, kdyby se tento system mel privest k dokonalosti, tak by bylo nejlepe pouzit i zasvecene wideband O2 sensory a EGT cidla pro kazdy valec (coz se nejspis taky i deje).
Ja i presto nadale zastavam nazor, ze vylazeni motoru by melo byt ukazkou znalosti jeho tunera - a ne jen schopnosti nejakeho software, a proto mne zaujala predevsim jen ta samotna moznost monitorace progrese tlaku ve valcich vzhledem k TDC.
Naposledy upravil(a) Taboo dne 22 srp 2006 23:00, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
leon4x4
Příspěvky: 1389
Registrován: 24 dub 2004 22:53
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od leon4x4 »

Nojo to je to co já taky nechápu. Nevím proč se pořád zabejváme laborováním s mapama paliva když by stačila je tabulka s "Should be Value" a nějaká lambda. Jednotka by se to sama naučila a hotovo.
Já měl alespoň na Supře v AEM EMS zapnuté FB correction a musím říct, že až na akceleraci z nízkých otáček tofungovalo velmi dobře. Ve středních otáčkách to zajišťuje super nízkou spotřebu a ve vysokém "Load" to zase zajišťuje, že bude dobré AFR i při měnících se podmínkách jako je nadmořská výška, teplota, vlhkost vzduchu a podobně.
Tvorba elektroinstalací závodních vozů
Instalace programovatelných ECU
Ladění sériových ECU Mistubishi Lancer EVO a Subaru Imprezza WRX a STi
http://www.advracing.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.ecumaster.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Příspěvek od Taboo »

On by pak tomu chybel ten "human touch" :lol: ...
Pravdou ale je, ze v dnesni dobe snad vsechny vetsi automobilky timto zpusobem "ladi" jejich ECUs. "Rukou" tam manualne k nejakym upravam toho binary kodu uz vubec nedochazi a vsechno je delano pres ty auto-tune programy pres celkem jednoduche "if-then" povely. Ten samy trend se da pozorovat i v tech aftermarket standalone systemech, kde prave ten AMS EMS je dobry priklad. Kdybych mel hadat, tak to v budoucnosti opravdu dopadne tak, ze jedine, co clovek bude muset vyplnit, budou dve anebo tri veliciny: pozadovane procenta maximalniho dosazitelneho vykonu, pozadovane procenta maximalni optimalizace (tuning window) a snad i pozadovane procenta optimalizace spotreby paliva (economy mode). Ty standalone EMS se drive anebo pozdeji stanou jen analyzacnimi auto-tune programy, ktere budou schopny zachovat naprosto stejny vykon motoru a jeho spotrebu paliva v doslova kazdych pracovnich podminkach - a budouci tuneri se budou na nas divat uplne stejne, jako my se divame na old school hotrodery upravujici AFR jejich karburatoru se sroubovakem v ruce :lol: .
Technologie je nezastavitelna. Ja jsem ted nedavno videl analyzacni system podvozku zavodnich vozu, ktery porovnaval signaly z pres 200 cidel (vcetne thermosensoru umistenych v kratkych vzdalenostech od sebe napric pneumatik) - a bylo to neco uzasneho. Ten program (integrovany s GPS) byl schopen ustanovit idealni prujezd zatackami vzhledem k maximalni rychlosti, opotrebeni pneumatik, povrchu vozovky doslova v kazde zatacce, etc. a dokonce i pres wireless system aplikovat i korekce. Neco podobneho uz sice delsi dobu pouzivaji i Porsche v GT2, ale zdaleka ne v takove mire. Zda se, ze vse smeruje k tomu, ze drive anebo pozdeji se i zavodeni stane veci vice mene jen programatoru, radeji nez ukazkou opravdoveho ridicskeho umeni. Mozna se dozijeme i dne, kdy se bude zavodit s vozy bez ridicu - ovladanymi jen nejakymi analyzacnimi programy na zaklade GPS a vsemoznych cidel :mad: ... Vsechno to pak bude pripominat jen nejakou video hru hranou v 100% realite s vozy, ktere nebudou nicim jinym nez pojizdnymi programovatelnymi roboty. Ono se staci podivat treba na to, co v dnesni dobe umi treba vojenske anebo moderni dopravni letadla... :?:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Krosmen
Příspěvky: 1811
Registrován: 07 srp 2004 16:23
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Krosmen »

je to sice z jinýho soudku ale
Viděl sem pořad o vojenské technice zamněřené na tankovou divizi kde se zabejvali co a jakej tank kdy uměl a umí
Jakožto nejlepší tank byl zvolen Německý tušimže se menoval panter
Dostalo mě to že vlastně oni byli schopni přes družice tank sledovat všechny jeho data za provoozu samozřejmnš když byl v akci tak se nesledoval kvůli možnosti odhalení ale stačilo aby přiběh maník s notebookem projel řídící systém zjistil vadu díl se vymněnil a jelo se dál.....Dašlí věc byla konstrukce tanku kde všechno bylo sestaveno modulárně s možností velmi rychlé výmněny,třeba celá pohonná jednotka byla vymněněna během jedné hodiny!!!!Motůrek byl taky macek 57litrů objem a 5000koní....váha tanku 62tun max speed 112km/h.....
Ten pořad byl šest let starej....................... :lol: :lol: :lol: :lol:
krosmen motorsport .....
specializovaný servis japonsko a itálie......

Uživatelský avatar
jean2005
Příspěvky: 24
Registrován: 07 zář 2005 16:59
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Ten pořad jsem neviděl, ale jelikož se tank panter vyráběl v německu do roku 45 a možná potom ve francii cca do roku 50, tak to asi bude leopard 2
:wink:

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od honza 2.0 16v »

jean2005 píše:Ten pořad jsem neviděl, ale jelikož se tank panter vyráběl v německu do roku 45 a možná potom ve francii cca do roku 50, tak to asi bude leopard 2
:wink:
taky myslím že leopard..mám doma někde autotip, dke srovnávaj brzdy leoparda a 911 turbo:)

Uživatelský avatar
Krosmen
Příspěvky: 1811
Registrován: 07 srp 2004 16:23
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Krosmen »

jasan leopard 2
holt Němci měly tyhle šelmy často v názvech.... :lol: :lol:
krosmen motorsport .....
specializovaný servis japonsko a itálie......

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“