intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Taboo »

TomGTI píše:Jasně,to vyvedení jsem dal jako přiklad že jsi to tu zmínil,jednalo se mi hlavně o to proudění vzduchu,jestli teda lze to provozovat bez airboxu náporově nebo je opravdu lépe mít nějákou tu zásobárnu "uklidněného vzduchu".
Pokud by jsi mel pripadne zajem o delani veci na trochu "vedeckych" zakladech, experimentaci uplatneni teorie v praxi a byl ochoten pouzit 3D modeling a airflow simulace pomoci Fluent, tak bych mohl dodat obecny design (princip, ze ktereho vychazet) velice efektivniho airboxu, ktery by skutecne znatelne prispel ke zvyseni vykonu doslova v celem RPM pasmu a navic jeste ti dovolil dodatecne zamereni na RPM pasmo tveho vyberu. Neco, co CR jeste nevidela, z ceho by na tve soupere sel strach a s cim by jsi vyhral kazdy zavod... :lol:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Libor12 »

No to by mě moc zajímalo! Fluent mám nějaký 3D je také,experimentu se nebojím :) ale nápad není. :)
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
elviiis
Příspěvky: 2279
Registrován: 12 črc 2006 21:15
Bydliště: Olomoooc a Jeseniiik

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od elviiis »

ze bych zase nainstaloval catii :D
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily

Uživatelský avatar
kentoya
Příspěvky: 1279
Registrován: 02 pro 2005 23:55
Bydliště: Olomouc

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od kentoya »

elviiis píše:ze bych zase nainstaloval catii :D
už aby to bylo a až si koupím trochu rychlejší komp, můžet to nainstalovat i mě
IQ sice stylingem nenahradíš, taboo ti ho taky nezvedne, ale dokáže rozšířit brutálně obzory :D
http://www.odtahove-sluzby.cz

Uživatelský avatar
elviiis
Příspěvky: 2279
Registrován: 12 črc 2006 21:15
Bydliště: Olomoooc a Jeseniiik

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od elviiis »

kentoya píše:
elviiis píše:ze bych zase nainstaloval catii :D
už aby to bylo a až si koupím trochu rychlejší komp, můžet to nainstalovat i mě
Mno nevim kde mam cd tak se stavim do arelau ze bajvalim kolegou... a pak to muzem soupnout i k tobe 8) jinak na design je super ovsem nevim jak s tou simulaci a myslim ze nejaka s podpor v catii ma simulace kapalin a plynu...
TOYOTA CELICA CARLOS SAINZ 2.0 TURBO 4WD 153KW 1992 = funny
Skoda Ochcavia f kombajnu f metle na hlinach a i kliiimu ma a samozrejmne hagusy 81KW = daily

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od blázen »

klidně to můžete nějak šoupnout i mně
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

Uživatelský avatar
kentoya
Příspěvky: 1279
Registrován: 02 pro 2005 23:55
Bydliště: Olomouc

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od kentoya »

no než se do toho dostanu tak stejně umřu
poprvé jsem si s kačenou hrál v roce 98 a naposledy v roce 99, tak už budu brutálně těžce mimo, ale základy se snad nezapomínají, i když jeden nikdy neví
IQ sice stylingem nenahradíš, taboo ti ho taky nezvedne, ale dokáže rozšířit brutálně obzory :D
http://www.odtahove-sluzby.cz

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Libor12 »

No já si teď donesl sw balík s výukovou licencí od http://www.ricardo.com" onclick="window.open(this.href);return false; prozatím instaluji ale vypadá to moc zajímavě.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Taboo »

Ja zkusim - jak mi cas dovoli - zplacat dohromady nejaky obecny 3D model pro trochu lepsi predstavu. Samotny princip je ale velice jednoduchy: Dosazeni co nejvyssiho (= vyssiho, nez atmosferickeho) tlaku v komore pomoci naporu v kombinaci s vyuzitim energie zvukovych vln. Ta komora ma dva vstupy ve tvaru venturi, kazdy umisteny pod mirnym uhlem na jejim konci a vyvedene budto k vyrezum v kapote anebo prednim narazniku. Ten zakladni princip je zvyseni rychlosti vzduchu pomoci tech venturi a vytvoreni vyssiho tlaku v komore tim, ze proudy vzduchu z obou vstupu do sebe "nabouravaji" ve stredu komory, cimz dochazi ke zvyseni tlaku. Ty vstupy jsou umisteny na konce te komory pod mirnym uhlem, aby se dosahlo rotace obou vstupnich proudu vzduchu a soucasne zabranilo jejich reverzi zpet do tech vstupu. Jelikoz ty proudy i nadale pri jejich rotaci zachovavaji cast jejich pocatecni rychlosti (a po jejich vzajemne kolizi ted pri jejich vyssim tlaku), tak dochazi k vice efektivnimu plneni valcu. To samo o sobe je uz velice dobre, ale da se jeste zlepsit pouzitim dalsiho naporoveho efektu pomoci energie zvukovych vln zavirajicich se ventilu. Hladka stena komory opozicni kazde vetvi neni ale tak efektivni, jako pouziti "reflektoru" (ve tvaru paraboly), ktere odrazeji zvukove vlny zpet do tech velocity stacks, vetvi a kanalu hlavy. Ty vypocty vzdalenosti tech reflektoru od ventilu vzhledem k rychlosti zvuku a zadanem zdurazneni daneho RPM pasma jsou dostatecne zname, ale mohu je tady uverejnit. Bezne se samozrejme pouziva nekolika nasobku tech zvukovych vln, aby ty vetve nemusely byt neskutecne dlouhe.
Timto zpusobem se da dosahnout zadaneho zdurazneni budto jednoho RPM pasma (na ktere je vse soustredeno), anebo treba dosahnout vyssiho rozpolozeni (kdy je mozno pouzit treba delsich vetvi + zvukovych vln k dosazeni vice efektiniho plneni valcu v nizsich otackach a pote charakteristik vacek + zvyseni tlaku v komore se zvysujici se rychlosti vozu ve vyssich RPM). Clovek ma proste vice prostredku, se kterymi pracovat: vacky, delku vetvi, napor pomoci zvukovych vln a zvyseni tlaku v komore v zavislosti na rychlosti vozu. Opet, ten uhel (+ prumer a tvar) vstupu te komory je dost kriticky a urcuje kompromis zvyseni tlaku versus rychlost proudu vzduchu. Cim je ten uhel vetsi, tim zpravidla bude dosazeno vyssi rychlosti rotace tech opozicnich proudu, ale soucasne i nizsiho narustu tlaku (ale jeho rozpolozeni bude vice rovnomerne) - s cimz se da hrat v nejakem CFD simulacnim software do nekonecna. Ty vysledky jsou ale velice zajimave... :lol:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Libor12 »

Teď možná placnu hloupost,ale není to atmosférické rezonanční přeplňovaní? Zvuková vlna nesmí být u konce potrubí dříve než zavře samotný ventil? Vlna se na konci "opře" o atmosféru a vrací se zpět a v tu chvíli otevírá ventil? Kdysi jsem už toto zloušel simulovat ale výhodu to přinášelo pouze v úzkém spektru otáček vzhledem k možné délce potrubí někde nad 7500rpm a to by dle simulace měl vznikat přetlak až 0.5bar ovšem v nižším spektru naprostý propad a zhoršené plnění. K realizaci jsem se nikdy nedostal.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Taboo »

Libor12 píše:Teď možná placnu hloupost,ale není to atmosférické rezonanční přeplňovaní?
Ano, anebo aspon jeho formu (my tomu rikame "ram induction"). Maly trik je ale v pouziti nasobku te zvukove vlny behem zavreneho saciho ventilu (kdy ta zvukova vlna po zavreni saciho ventilu cestuje k tomu reflektoru, odrazi se, cestuje zpet k zavrenemu ventilu, opet se od nej odrazi - a opakuje to nekolikrat, nez nakonec dojde k otevrenemu ventilu, pricemz samozrejme "nabuduje" vyssi tlak). Pracuje to samozrejme idealne jen v uzkem RPM pasmu (jako vpodstate cokoliv: vacky, tvar a velikost ventilu, kanaly hlavy, delka + tvar vetvi, etc.), ale da se to zamerit vpodstate na kterekoliv (i velice nizke) RPM pasmo. Ta zvukova vlna nastava samozrejme doslova v kazdem sacim manifoldu po uzavreni sacich ventilu, kde je ale ve vetsine pripadu naprosto neslazena s delkou vetvi, RPM a vackami, coz ale zadny negatvni dopad (zhorseni plneni) vetsinou nema. Jen tam proste neni vyuzito toho, ceho by vyuzitou byt mohlo. Ten manifold, ktery jsem tady popsal, pouziva dvojite naporove plneni, s kterym se da dosahnout v kanalech hlavy pred ventily pomerne znacny pretlak (ve srovnani s atmosferickym tlakem). Jiste, ten trvaly pretlak v komore je zavisly na pohybu vozu, ale to je porad lepsi, nez nejaka "uklidnovaci" komora, ve ktere k zadnemu pretlaku nikdy nedochazi... :lol:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od JRD McLAREN »

Ak som spravne pochopil...
Ak chcem vyuzit zvukovu vlnu ventilu, tak kanal sania by mal byt podla moznosti rovny / priamy...
a na "opacnej strane ventilu", teda vlastne na zaciatku sacieho kanala..by mal byt spraveny "neaky" reflektor
odrazajuci tento zvuk od ventilu...
Dlzka tohto sacieho kanala bude samozrejme urcovat, ktoremu s pektru RPM tento efekt bude najviac pomahat..
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Libor12 »

Tady trocha teorie. http://home.earthlink.net/~redcat/pulse_ram/theory.html" onclick="window.open(this.href);return false; možná se do toho zase asi pustím. Jinak asi bych to přirovnal k už zmíněnému acis od toy. V určitém pásmu rpm se otevřou klapky a nad nimi je kryt sací komory ve tvaru paraboly,takže dojde nejen ke změně délky potrubí a objemu ale i k odrazu zvukových vln.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Smayk
Příspěvky: 356
Registrován: 29 úno 2008 20:57
Bydliště: Jihlava

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Smayk »

Zlatej turbomotor :-)
I live in SUPRA World
Celý život bychom měli žít tak, že jednou, až se za ním otočíme, si budem moci říct: Hmm nice smoke-screen...

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Libor12 »

Smayk píše:Zlatej turbomotor :-)
Nám co patří do klubu 9000rpm+ turbo nic neříká :)
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
kentoya
Příspěvky: 1279
Registrován: 02 pro 2005 23:55
Bydliště: Olomouc

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od kentoya »

Libor12 píše:
Smayk píše:Zlatej turbomotor :-)
Nám co patří do klubu 9000rpm+ turbo nic neříká :)
ale takovejch 10 000 a turbo to už je úplně jiný kafe
IQ sice stylingem nenahradíš, taboo ti ho taky nezvedne, ale dokáže rozšířit brutálně obzory :D
http://www.odtahove-sluzby.cz

Uživatelský avatar
Smayk
Příspěvky: 356
Registrován: 29 úno 2008 20:57
Bydliště: Jihlava

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Smayk »

Libor12 píše:
Smayk píše:Zlatej turbomotor :-)
Nám co patří do klubu 9000rpm+ turbo nic neříká :)
:D
I live in SUPRA World
Celý život bychom měli žít tak, že jednou, až se za ním otočíme, si budem moci říct: Hmm nice smoke-screen...

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od blázen »

kentoya píše:
Libor12 píše:
Smayk píše:Zlatej turbomotor :-)
Nám co patří do klubu 9000rpm+ turbo nic neříká :)
ale takovejch 10 000 a turbo to už je úplně jiný kafe

tak tak :lol: http://www.youtube.com/watch?v=zAsz9Rxb8v8
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

Uživatelský avatar
kentoya
Příspěvky: 1279
Registrován: 02 pro 2005 23:55
Bydliště: Olomouc

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od kentoya »

a vo vo vo vo vo tom to je
IQ sice stylingem nenahradíš, taboo ti ho taky nezvedne, ale dokáže rozšířit brutálně obzory :D
http://www.odtahove-sluzby.cz

Uživatelský avatar
Butcher
Příspěvky: 3186
Registrován: 15 říj 2006 23:48
Bydliště: Sodom and Gomorrah
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Butcher »

Hlupáci :roll: ...."It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."
- Shinji Minowa
KEHO rennsport

Uživatelský avatar
Smayk
Příspěvky: 356
Registrován: 29 úno 2008 20:57
Bydliště: Jihlava

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Smayk »

Butcher píše:Hlupáci :roll: ...."Je to všechno o srdci, lidé, kteří se zaměřují na díly,jako turbo, a vše okolo ... jsou jen poraženi."
- Shinji Minowa
Řekl bych,že budeme co nevidět deportováni do sekce video

http://www.youtube.com/watch?v=lch_exQJPzc" onclick="window.open(this.href);return false;
:lol:
I live in SUPRA World
Celý život bychom měli žít tak, že jednou, až se za ním otočíme, si budem moci říct: Hmm nice smoke-screen...

Uživatelský avatar
Butcher
Příspěvky: 3186
Registrován: 15 říj 2006 23:48
Bydliště: Sodom and Gomorrah
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Butcher »

Smayk píše:
Butcher píše:Hlupáci :roll: ...."Je to všechno o srdci, lidé, kteří se zaměřují na díly,jako turbo, a vše okolo ... jsou jen poraženi."
- Shinji Minowa
Řekl bych,že budeme co nevidět deportováni do sekce video

http://www.youtube.com/watch?v=lch_exQJPzc" onclick="window.open(this.href);return false;
:lol:
...Poraženi určitě ne :wink:
KEHO rennsport

Uživatelský avatar
Krosmen
Příspěvky: 1811
Registrován: 07 srp 2004 16:23
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Krosmen »

nemůžu si pomoct
http://www.youtube.com/watch?v=LiSptlw- ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
krosmen motorsport .....
specializovaný servis japonsko a itálie......

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od Libor12 »

Zpět k tématu. Řekněme že se mi povede sladit rezonanční saní pro určité pásmo rpm. Nemělo by to samé platit pro výfuk? Je přece vzájemné překryti ventilu a když z jedné strany vyrobím přetlak tak aby mi čerstvá směs neodešla bez užitku do výfuku. Je nějaké pravidlo?
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od JRD McLAREN »

trosku ozivime..

stale mi vrta v hlave, konstrukcne prevedenie "trumpetiek s premenlivou dlzkou"
priblizne potrebne dlzky sacieho kanala pre moj motor som kdesi vysnoril, kedze pocitat sa mi to nechce...

ale nenapada ma nic, co by bolo pouzitelne... (na motor)
teda hladam nieco co by pouzivalo princip trombonu..
ale na priemere okolo 45mm..
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: intake manifol plenum (česky komora sání?) - velikost?

Příspěvek od JRD McLAREN »

Taboo píše:Ja zkusim - jak mi cas dovoli - zplacat dohromady nejaky obecny 3D model pro trochu lepsi predstavu. Samotny princip je ale velice jednoduchy: Dosazeni co nejvyssiho (= vyssiho, nez atmosferickeho) tlaku v komore pomoci naporu v kombinaci s vyuzitim energie zvukovych vln. Ta komora ma dva vstupy ve tvaru venturi, kazdy umisteny pod mirnym uhlem na jejim konci a vyvedene budto k vyrezum v kapote anebo prednim narazniku. Ten zakladni princip je zvyseni rychlosti vzduchu pomoci tech venturi a vytvoreni vyssiho tlaku v komore tim, ze proudy vzduchu z obou vstupu do sebe "nabouravaji" ve stredu komory, cimz dochazi ke zvyseni tlaku. Ty vstupy jsou umisteny na konce te komory pod mirnym uhlem, aby se dosahlo rotace obou vstupnich proudu vzduchu a soucasne zabranilo jejich reverzi zpet do tech vstupu. Jelikoz ty proudy i nadale pri jejich rotaci zachovavaji cast jejich pocatecni rychlosti (a po jejich vzajemne kolizi ted pri jejich vyssim tlaku), tak dochazi k vice efektivnimu plneni valcu. To samo o sobe je uz velice dobre, ale da se jeste zlepsit pouzitim dalsiho naporoveho efektu pomoci energie zvukovych vln zavirajicich se ventilu. Hladka stena komory opozicni kazde vetvi neni ale tak efektivni, jako pouziti "reflektoru" (ve tvaru paraboly), ktere odrazeji zvukove vlny zpet do tech velocity stacks, vetvi a kanalu hlavy. Ty vypocty vzdalenosti tech reflektoru od ventilu vzhledem k rychlosti zvuku a zadanem zdurazneni daneho RPM pasma jsou dostatecne zname, ale mohu je tady uverejnit. Bezne se samozrejme pouziva nekolika nasobku tech zvukovych vln, aby ty vetve nemusely byt neskutecne dlouhe.
Timto zpusobem se da dosahnout zadaneho zdurazneni budto jednoho RPM pasma (na ktere je vse soustredeno), anebo treba dosahnout vyssiho rozpolozeni (kdy je mozno pouzit treba delsich vetvi + zvukovych vln k dosazeni vice efektiniho plneni valcu v nizsich otackach a pote charakteristik vacek + zvyseni tlaku v komore se zvysujici se rychlosti vozu ve vyssich RPM). Clovek ma proste vice prostredku, se kterymi pracovat: vacky, delku vetvi, napor pomoci zvukovych vln a zvyseni tlaku v komore v zavislosti na rychlosti vozu. Opet, ten uhel (+ prumer a tvar) vstupu te komory je dost kriticky a urcuje kompromis zvyseni tlaku versus rychlost proudu vzduchu. Cim je ten uhel vetsi, tim zpravidla bude dosazeno vyssi rychlosti rotace tech opozicnich proudu, ale soucasne i nizsiho narustu tlaku (ale jeho rozpolozeni bude vice rovnomerne) - s cimz se da hrat v nejakem CFD simulacnim software do nekonecna. Ty vysledky jsou ale velice zajimave... :lol:
dockal sa niekto z vas teda nejake toho modelu ..?? stihlo sa teda nieco v tomto smere podniknut .??

chystam sa spatlat nejaky ten airbox/plenum na tie moje ITB...
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“